Med den nye E-klasse har Mercedes forstået, at
markere sig på markedet lige fra begyndelsen. Det
skyldes ikke mindst et elegant design, som kan slå
benene væk under enhver, der sætter æstetik højt.
Bilen er også – eller kan i hvert fald være –
spækket med så meget elektronisk udstyr, at det kan
få enhver, der tiltrækkes af avancerede elektroniske
løsninger, til at skrive en E-klasse øverst på
ønskelisten. Men ”E’et” vil da hurtigt kunne få en
anden betydning end alene, at være en
klassebetegnelse i fabrikkens kronologiske system.
”E” vil da nærmere betyde ”Ekstraudstyr”.
For det er et faktum, at der er en verden til
forskel på den standardudstyrede E-klasse til cirka
600.000 kroner og den 800.000 kroners version, som
vi har prøvekørt – for den var udrustet med
ekstraudstyr for næsten 400.000 kroner så prisen var
krøbet op på 1,2 millioner kroner. Den var da så
også eksponent for det allermeste af det, Mercedes
giver mulighed for at hægte på sin store
premium-limousine. Og indrømmet: Vil man betale
prisen, og det kan der være mange gode grunde til at
gøre, hvis man kan, så er man også stærkt kørende.
Vellykket generationsskifte
Helt grundliggende er en E-klasse den store Mercedes
limousine. Ikke den allerstørste S-klasse, men den,
som de allerfleste formentlig vil tænke på, når man
tænker Mercedes. Den måler små 5 meter i længden,
den har et bagagerum på 540 liter og pladsforholdene
er, som de skal være i en bil i den størrelse.
Den visuelle udstråling har fået en gevaldig
overhaling ved det seneste generationsskifte. Den
nye E-klasse er blevet ekstra elegant (for
forgængeren så også godt ud) og især i kabinen
oplever man den foranderlige moderne verdens indtog:
tilkøbes Teknologipakken til 70.000 kroner, får man
en kolossal skærm i halvdelen af bilens bredde. Den
indeholder alle relevante instrumenter og skærmen er
delt op i separate grafiske enheder, som man er vant
til på andre typer af computerskærme, tablets,
smartphones etc.
Også den del er håndteret med stor elegance og den
forvandler ”E-klasse” til ”Sær-klasse”. Et flot
stykke designarbejde ligger bag. Og lækre features
som ratbetjente funktioner, hvor man på det nærmeste
blot lader fingeren glide henover knapperne,
understreger det eksklusive.
E-klassen kører godt
Bilens konventionelle køreegenskaber, altså
affjedringskomfort, styresikkerhed, køredynamik og
kørekomfort i øvrigt er fremragende. E-klassen har
sin egen karakter, bestemt, målrettet, håndterbar
men ikke nødvendigvis den mest
affjedringskomfortable bil i sin kategori. Man har
lagt mere vægt på dynamikken, kurveegenskaberne og
fuldender derved kombinationen af dynamik og
elegance.
Man har valgt, at anvende multilink baghjulsophæng
både foran og bagtil. Og det parrer man som standard
med 17” fælge og 225/55 lavprofildæk. Det er pænt og
effektivt uden at være voldsomt. Den prøvekørte bil
var imidlertid udrustet med 20” AMG fælge – 275 mm
brede nede bagtil og oppe fortil 245 mm brede. Det
er flot, men måske ikke så nødvendigt. Det gav
imidlertid mulighed for at komme tættere på
affjedrings egenskaberne og de er ganske enkelt
meget gode, kortere kan det ikke siges.
Intelligent drivline
Dertil kommer baghjulstrækket, som traditionelt
giver en højere grad af køredynamiske oplevelse ved
hurtig kurvekørsel – den tradition er der ikke
rokket ved i Mercedes’ tilfælde.
Det underbygges da også af den kraftige (lidt
brummende) og fleksible 258-hestes 3-liters
V6-diesel i maskinrummet. Den er især dynamisk pga.
et stort drejningsmoment på 620 Nm, som giver
luksusbilen en herlig råstyrke. Det genspejles
direkte i fartegenskaberne: 100 km/t nås på under 6
sekunder og 9-trins G-tronic automatgearkassen
sikrer, at accelerationsforløbet sker smidigt og
umærkeligt. Faktisk håndterer drivlinen
kraftoverførslen så godt, at gearkassen engang
imellem vælger at springe et trin over, når det
passer bedst til accelerationsforløbet.
Det gør det på grund af den intelligente motor og
drivlinestyring, som konstant analyserer
kombinationen mellem førerens håndtering af bilen og
de signaler, det måtte afføde, og de konkrete
kørselsforhold, som tæller alt lige fra vejens
beskaffenhed, vejgrebet til vejforløbet.
Semi-automatisk kørsel
Ikke alt er ekstraudstyr, men vil man f.eks. have
den meget omtalte semi-automatiske kørsel, skal man
tilkøbe ”Førerassistentpakken”. Derved får man en
effektiv vognbaneassistent, der styrer bilen over
lange strækninger uden hjælp fra føreren. Iblandt
vil den lige sikre sig, at føreren også er
nærværende og når man så, med et lille vip med
rattet indikerer, at alt er OK, styrer bilen videre.
I modsat fald vil den efter et par
advarselssekvenser bremse bilen helt op. Systemet
hjælper også til ved undvigelses- og bremsemanøvre
og styrer ved en kombination mellem radar og
kamera-impulser. Den kan også lade bilen følge en
forankørende, men vejstriber er den foretrukne
retningsgiver. Systemet er dog ikke mere konsekvent
end at man godt kan drille det, så det giver op uden
forvarsel. Det er en førerassistent, ikke en
autopilot, man har købt.
Det skal dig tilføjes, at hvor eksempelvis Volvos
system i den nye S90 og V90 placerer bilen yderst
præcist midt i vognbanen, er Mercedes-systemet mere
som en vognbaneassistent, der skubber bilen på plads
mellem vejstriberne – med mindre det altså har
”hægtet den fast” på en forankørende.
Premium Plus
Premium Plus pakken, som afføder en investering på
små 160.000 kroner inkluderer bl.a. 360 graders
kamera, så man kan se hele vejen rundt om bilen. Et
avanceret elektrisk panorama skydetag er også med,
det samme er et Burmester surround sound anlæg,
nappalæder (til AMG Line interiøret) og multibeam
(84 individuelle LED-lamper), som giver et storslået
forlys og meget, meget mere. |